- KSOW 2014-2020
- PROW 2014-2020
- ------------------------
- KSOW 2007-2013
- PROW 2007-2013
- Leader
- ------------------------
- MIAS - Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2020
- Rozwój regionalny i lokalny
- Kultura i Turystyka
- Mazowiecki Szlak Tradycji
- Sieć Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze
- Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Konkursy
- ------------------------
- Rolnictwo -- Mazowsze. serce Polski (od 2018 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Z serca Polski (2017 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Kronika Mazowiecka (2011 - 2016)
- WIEŚci z Mazowsza (2012-2016)
- ------------------------
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
Budowa produktu turystyki wiejskiej szansą na rozwój obszarów wiejskich gminy Serock
W dniach 29 – 30 września br. 50 – cio osobowa grupa rolników, sołtysów, członków i członkiń Kół Gospodyń Wiejskich, przedstawicieli gospodarstw agroturystycznych wzięła udział w wyjeździe studyjnym zorganizowanym w ramach operacji pn. Budowa produktu turystyki wiejskiej szansą na rozwój obszarów wiejskich gminy Serock.
Zgodnie z zawartą umową Miasto i Gmina Serock zrealizowała operację, której celem było pokazanie w jaki sposób, wykorzystując bogaty potencjał gminy Serock – szczególne położenie geograficzne w widłach dwóch rzek, przy jednoczesnej bliskości Warszawy i ważnych węzłów komunikacyjnych, społeczność lokalna o bogatych tradycjach, można zbudować produkt turystyczny, w tym zainicjować działania pozwalające na rozwój obszarów wiejskich. Uzyskaną wiedzę, rolnicy będą mogli wykorzystać w praktyce polepszając tym samym swoją pozycję na rynku a także ułatwi podejmowanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez wykorzystanie potencjału turystycznego gminy.
Wyjazd studyjny odbył się w dniach 29-30 września 2020 r. po obszarze Podlasia Nadbużańskiego – m.in. Drohiczyn czy Siematycze. Wsród uczestników, grupy 50 osób byli rolnicy, członkinie Kół Gospodyń Wiejskich, właściciele gospodarstw agroturystycznych, członkowie stowarzyszeń oraz inne osoby zaangażowane w budowanie więzi lokalnych z terenu Miasta i Gminy Serock
Wizyta studyjna była znakomitą okazją do zobaczenia udanych projektów/pomysłów wdrożonych na obszarach wiejskich, łączących w sobie produkty ściśle turystyczne, jak i tzw. turystykę kulinarną.
Wizyta studyjna rozpoczęła się od wizyty w firmie „Dażynka” Nadbużańskie Smaki. W trakcie blisko 2 godzinnego spotkania uczestnicy wyjazdu mieli okazję wysłuchać prelekcji w jaki sposób pomysłem na życie i zawodową ścieżkę rozwoju stała się produkcja lokalnych swojskich wyrobów: wędlin i innych mięsnych przetworów oraz sery. Początkowo mały rodzinny interes wymuszony okolicznościami – brak atrakcyjnych ofert pracy na lokalnym rynku – bazujący na własnych surowcach do produkcji żywności – własne bydło (krowy i świnie) wskutek umiejętnego wsparcia oraz ogromnego zaangażowania i determinacji ze strony zainteresowanych przerodził się w pomysł na biznes, na poziomie pozwalającym się na swobodne utrzymanie się. Produkty „Dażynki” można w coraz to większej ilości lokalizacji, w tym m.in. w Białymstoku czy Legionowie – oczywiście nie w ilościach komercyjnych, bo i produkty do przetwórstwa pochodzą ze sprawdzonych, lokalnych ubojni. Podczas wizyty w firmie „Dażynka” uczestnicy wyjazdu uczestniczyli w prelekcji połączonej ze zwiedzaniem gospodarstwa.
Podobne motywacje – czyli potencjał w zestawieniu z brakiem atrakcyjnych ofert zatrudnienia – zadecydował o sukcesie kolejnego przedsięwzięcia, tym razem w branży sadowniczej. Uczestnicy wyjazdu odwiedzili gospodarstwo sadownicze, produkujące soki Samo jabłko.
Tu także właściciele, u których uczestnicy wyjazdu spędzili ponad 3 godziny, rozpoczęli swoja prelekcję od przedstawienia swojego gospodarstwa – budynków, w których prowadzone jest przetwórstwo jabłek a także sklepu z produktami lokalnymi. Uczestnikom wyjazdu zaprezentowano magazyny – chłodnie, maszynę do segregacji owoców na przemysłowe i deserowe oraz pomieszczenie do wytłaczania soków. Podczas oprowadzania, Pani Justyna Paluch szczegółowo zrelacjonowała historię prowadzonego przez siebie z mamą gospodarstwa sadowniczego, specyfikę branży z jej najczęstszymi problemami, pomysły na ich naprawę a tym samym realizację inicjatorskich zamierzeń. Prezentacja, która odbyła się w drugiej części wizyty w gospodarstwie sadowniczym – w pomieszczeniach inkubatora przedsiębiorczości. Tematy poruszone w trakcie części szkoleniowej dotyczyły: historii gospodarstwa, nowoczesnych metod marketingowych niezbędnych do osiągnięcia sukcesu, omówienia projektu partnerstwa i współpracy Naturalnie nad Bugiem oraz powstającego dopiero: Lokalna Organizacja Turystyczna LOT nad Bugiem. Wizyta w tym gospodarstwie sadowniczym obfitowała w bogaty zakres wiedzy i pomysłów na zagospodarowanie potencjału.
Zupełnie inny produkt turystyczny został przedstawiony uczestnikom wyjazdu przez Pana Rafała Siwek Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Drohiczynie. Prelekcja przez niego zaprezentowana dotyczyła miejsc stworzonych dla turystów – „flagowe” przedsięwzięcia – Muzeum kajakarstwa – Spływ 500 kajaków oraz Muzeum starych motocykli. Uczestnicy wyjazdu zostali oprowadzeni po obu tych miejscach a w trakcie oprowadzanie wysłuchali prelekcji o początkach pomysłu na te miejsca oraz planach na przyszłość. W trakcie chętnie zadawali pytania i dopytywali o najbardziej interesujące ich szczegóły.
Podobnym miejscem – w sensie motywacji do powstania, ale też i formy prowadzenia, była odwiedzona w trakcie drugiego dnia wyjazdu Firma Solana, w której właściciele prowadzą produkcję tradycyjnych i swojskich pierogów (różnych smaków) a ich córka prowadzi sklep, w którym je sprzedaje. Co ciekawe, firma eksportuje swoje produkty także poza granice kraju – w Belgii ma swoich stałych odbiorców.
Inną charakterystykę miał Ziołowy Zakątek z Centrum Edukacji Przyrodniczej w Korycinach i Podlaski Ogród Botaniczny. Ziołowy Zakątek na powierzchni prawie 20 ha skupia bogatą kulturę i tradycję Podlasia. Zgromadzono tu charakterystyczne dla regionu zabudowy, rękodzieło, a przede wszystkim wszechobecne zioła. I to zioła są tematem przewodnim wszystkich elementów odwiedzonego przez uczestników wyjazdu kompleksu turystycznego. Jego sercem jest Podlaski Ogród Botaniczny z 1500 odmian roślin leczniczych i aromatycznych, w tym także gatunki objęte ścisłą ochroną. Prelekcja właściciela spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i wielością zapytań ze strony uczestników wyjazdu. Szczególnie nowy pomysł – Inkubator przedsiębiorczości i rozmaitość oferowanych miejsc noclegowych – od bardzo bliskich naturze (sienniki), dom w drzewie czy luksusowe pokoje. Zdjęcia z prelekcji w folderze „Ziołowy Zakątek”.
Jako uzupełnienie prezentacji rozmaitych produktów turystycznych Nadbużańskiego Podlasia uczestnikom wizyty zostały zaprezentowane różne miejsca noclegowe wymienione programie wyjazdu. Dwór Zaścianek – z uwagi na odbyty w nim nocleg – został zaprezentowany najszerzej przez właścicieli - pasjonatów, którzy ledwie 3 km od białoruskiej granicy, stworzyli miejsce noclegowe z duszą.
Wszystkie ww. firmy kooperują w projekcie partnerskim „Utworzenie sieci wzajemnej współpracy w ramach krótkich łańcuchów dostaw, produktów i usług lokalnych”.
Prezentacja produktów turystycznych, realizowanych projektów promujących przedsiębiorczość osób, udowodniły, że można z powodzeniem dokonywać samorealizacji i rozwijać się zawodowo także na terenach wiejskich. Wszystko to za sprawą prelekcji „na żywo” oraz swobodnej dyskusji uczestników z prelegentami. Ponadto osoba koordynatora wizyty studyjnej fachowo udzielała prostych wskazówek w jakich instytucjach należy szukać wsparcia tak merytorycznego jak i finansowego dla planowanych zamierzeń, wskazywała konkretne programy, podawała informacje na temat możliwych scenariuszy działań i konkretnych ich zasad.
Efektem operacji było zorganizowanie dwudniowego wyjazdu studyjnego dla grupy 50 osób, podczas której zaprezentowano projekty z działania Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej w ramach PROW 2007-2013 oraz projektu partnerskiego przedsiębiorców 15 „Utworzenie sieci wzajemnej współpracy w ramach krótkich łańcuchów dostaw, produktów i usług lokalnych”.
Efektem operacji było także 6 prelekcji w trakcie zwiedzania/spaceru/wizyty, które swoja formą stanowiły atrakcyjną alternatywę dla szkoleń stacjonarnych – 1 (w gospodarstwie sadowniczym) i dały możliwość bieżącego wyjaśniania niejasności czy wątpliwości. Wydaje się, że kluczem do sukcesu był fakt, że treści prezentowanych prelekcji pochodziły wprost z doświadczenia prelegentów. Ponadto proste i rzeczowe informacje podawane były przez koordynatora programu co do możliwości realizacji podobnych inicjatyw i zamierzeń w zakresie instytucji wsparcia merytorycznego i finansowego.