Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Samorząd Województwa Mazowieckiego

Biuro Regionalne KSOW Województwa Mazowieckiego (wersja archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Budowa produktu turystyki wiejskiej szansą na rozwój obszarów wiejskich gminy Serock

15.10.2020

W dniach 29 – 30 września br. 50 – cio osobowa grupa rolników, sołtysów, członków i członkiń Kół Gospodyń Wiejskich, przedstawicieli gospodarstw agroturystycznych wzięła udział w wyjeździe studyjnym zorganizowanym w ramach operacji pn. Budowa produktu turystyki wiejskiej szansą na rozwój obszarów wiejskich gminy Serock.

Zgodnie z zawartą umową Miasto i Gmina Serock zrealizowała operację, której celem było pokazanie w jaki sposób, wykorzystując bogaty potencjał gminy Serock – szczególne położenie geograficzne w widłach dwóch rzek, przy jednoczesnej bliskości Warszawy i ważnych węzłów komunikacyjnych, społeczność lokalna o bogatych tradycjach, można zbudować produkt turystyczny, w tym zainicjować działania pozwalające na rozwój obszarów wiejskich. Uzyskaną wiedzę, rolnicy będą mogli wykorzystać w praktyce polepszając tym samym swoją pozycję na rynku a także ułatwi podejmowanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez wykorzystanie potencjału turystycznego gminy.

Wyjazd studyjny odbył się w dniach 29-30 września 2020 r. po obszarze Podlasia Nadbużańskiego – m.in. Drohiczyn czy Siematycze. Wsród uczestników, grupy 50 osób byli rolnicy, członkinie Kół Gospodyń Wiejskich, właściciele gospodarstw agroturystycznych, członkowie stowarzyszeń oraz inne osoby zaangażowane w budowanie więzi lokalnych z terenu Miasta i Gminy Serock

Wizyta studyjna była znakomitą okazją do zobaczenia udanych projektów/pomysłów wdrożonych na obszarach wiejskich, łączących w sobie produkty ściśle turystyczne, jak i tzw. turystykę kulinarną.

Wizyta studyjna rozpoczęła się od wizyty w firmie „Dażynka” Nadbużańskie Smaki. W trakcie blisko 2 godzinnego spotkania uczestnicy wyjazdu mieli okazję wysłuchać prelekcji w jaki sposób pomysłem na życie i zawodową ścieżkę rozwoju stała się produkcja lokalnych swojskich wyrobów: wędlin i innych mięsnych przetworów oraz sery. Początkowo mały rodzinny interes wymuszony okolicznościami – brak atrakcyjnych ofert pracy na lokalnym rynku – bazujący na własnych surowcach do produkcji żywności – własne bydło (krowy i świnie) wskutek umiejętnego wsparcia oraz ogromnego zaangażowania i determinacji ze strony zainteresowanych przerodził się w pomysł na biznes, na poziomie pozwalającym się na swobodne utrzymanie się. Produkty „Dażynki” można w coraz to większej ilości lokalizacji, w tym m.in. w Białymstoku czy Legionowie – oczywiście nie w ilościach komercyjnych, bo i produkty do przetwórstwa pochodzą ze sprawdzonych, lokalnych ubojni. Podczas wizyty w firmie „Dażynka” uczestnicy wyjazdu uczestniczyli w prelekcji połączonej ze zwiedzaniem gospodarstwa.

Podobne motywacje – czyli potencjał w zestawieniu z brakiem atrakcyjnych ofert zatrudnienia – zadecydował o sukcesie kolejnego przedsięwzięcia, tym razem w branży sadowniczej. Uczestnicy wyjazdu odwiedzili gospodarstwo sadownicze, produkujące soki Samo jabłko.

Tu także właściciele, u których uczestnicy wyjazdu spędzili ponad 3 godziny, rozpoczęli swoja prelekcję od przedstawienia swojego gospodarstwa – budynków, w których prowadzone jest przetwórstwo jabłek a także sklepu z produktami lokalnymi. Uczestnikom wyjazdu zaprezentowano magazyny – chłodnie, maszynę do segregacji owoców na przemysłowe i deserowe oraz pomieszczenie do wytłaczania soków. Podczas oprowadzania, Pani Justyna Paluch szczegółowo zrelacjonowała historię prowadzonego przez siebie z mamą gospodarstwa sadowniczego, specyfikę branży z jej najczęstszymi problemami, pomysły na ich naprawę a tym samym realizację inicjatorskich zamierzeń. Prezentacja, która odbyła się w drugiej części wizyty w gospodarstwie sadowniczym – w pomieszczeniach inkubatora przedsiębiorczości. Tematy poruszone w trakcie części szkoleniowej dotyczyły: historii gospodarstwa, nowoczesnych metod marketingowych niezbędnych do osiągnięcia sukcesu, omówienia projektu partnerstwa i współpracy Naturalnie nad Bugiem oraz powstającego dopiero: Lokalna Organizacja Turystyczna LOT nad Bugiem. Wizyta w tym gospodarstwie sadowniczym obfitowała w bogaty zakres wiedzy i pomysłów na zagospodarowanie potencjału.

Zupełnie inny produkt turystyczny został przedstawiony uczestnikom wyjazdu przez Pana Rafała Siwek Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Drohiczynie. Prelekcja przez niego zaprezentowana dotyczyła miejsc stworzonych dla turystów – „flagowe” przedsięwzięcia – Muzeum kajakarstwa – Spływ 500 kajaków oraz Muzeum starych motocykli. Uczestnicy wyjazdu zostali oprowadzeni po obu tych miejscach a w trakcie oprowadzanie wysłuchali prelekcji o początkach pomysłu na te miejsca oraz planach na przyszłość. W trakcie chętnie zadawali pytania i dopytywali o najbardziej interesujące ich szczegóły.

Podobnym miejscem – w sensie motywacji do powstania, ale też i formy prowadzenia, była odwiedzona w trakcie drugiego dnia wyjazdu Firma Solana, w której właściciele prowadzą produkcję tradycyjnych i swojskich pierogów (różnych smaków) a ich córka prowadzi sklep, w którym je sprzedaje. Co ciekawe, firma eksportuje swoje produkty także poza granice kraju – w Belgii ma swoich stałych odbiorców.

Inną charakterystykę miał Ziołowy Zakątek z Centrum Edukacji Przyrodniczej w Korycinach i Podlaski Ogród Botaniczny. Ziołowy Zakątek na powierzchni prawie 20 ha skupia bogatą kulturę i tradycję Podlasia. Zgromadzono tu charakterystyczne dla regionu zabudowy, rękodzieło, a przede wszystkim wszechobecne zioła. I to zioła są tematem przewodnim wszystkich elementów odwiedzonego przez uczestników wyjazdu kompleksu turystycznego. Jego sercem jest Podlaski Ogród Botaniczny z 1500 odmian roślin leczniczych i aromatycznych, w tym także gatunki objęte ścisłą ochroną. Prelekcja właściciela spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i wielością zapytań ze strony uczestników wyjazdu. Szczególnie nowy pomysł – Inkubator przedsiębiorczości i rozmaitość oferowanych miejsc noclegowych – od bardzo bliskich naturze (sienniki), dom w drzewie czy luksusowe pokoje. Zdjęcia z prelekcji w folderze „Ziołowy Zakątek”.

Jako uzupełnienie prezentacji rozmaitych produktów turystycznych Nadbużańskiego Podlasia uczestnikom wizyty zostały zaprezentowane różne miejsca noclegowe wymienione programie wyjazdu. Dwór Zaścianek – z uwagi na odbyty w nim nocleg – został zaprezentowany najszerzej przez właścicieli - pasjonatów, którzy ledwie 3 km od białoruskiej granicy, stworzyli miejsce noclegowe z duszą.

Wszystkie ww. firmy kooperują w projekcie partnerskim „Utworzenie sieci wzajemnej współpracy w ramach krótkich łańcuchów dostaw, produktów i usług lokalnych”.

Prezentacja produktów turystycznych, realizowanych projektów promujących przedsiębiorczość osób, udowodniły, że można z powodzeniem dokonywać samorealizacji i rozwijać się zawodowo także na terenach wiejskich. Wszystko to za sprawą prelekcji „na żywo” oraz swobodnej dyskusji uczestników z prelegentami. Ponadto osoba koordynatora wizyty studyjnej fachowo udzielała prostych wskazówek w jakich instytucjach należy szukać wsparcia tak merytorycznego jak i finansowego dla planowanych zamierzeń, wskazywała konkretne programy, podawała informacje na temat możliwych scenariuszy działań i konkretnych ich zasad.

Efektem operacji było zorganizowanie dwudniowego wyjazdu studyjnego dla grupy 50 osób, podczas której zaprezentowano projekty z działania Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej w ramach PROW 2007-2013 oraz projektu partnerskiego przedsiębiorców 15 „Utworzenie sieci wzajemnej współpracy w ramach krótkich łańcuchów dostaw, produktów i usług lokalnych”. 

Efektem operacji było także 6 prelekcji w trakcie zwiedzania/spaceru/wizyty, które swoja formą stanowiły atrakcyjną alternatywę dla szkoleń stacjonarnych – 1 (w gospodarstwie sadowniczym) i dały możliwość bieżącego wyjaśniania niejasności czy wątpliwości. Wydaje się, że kluczem do sukcesu był fakt, że treści prezentowanych prelekcji pochodziły wprost z doświadczenia prelegentów. Ponadto proste i rzeczowe informacje podawane były przez koordynatora programu co do możliwości realizacji podobnych inicjatyw i zamierzeń w zakresie instytucji wsparcia merytorycznego i finansowego.

 Fotorelacja z wyjazdu studyjnego - MiG Serock

 Fotorelacja z wyjazdu studyjnego - MiG Serock

 Fotorelacja z wyjazdu studyjnego - MiG Serock


                    logotypy PROW 2014-2020 - infografika


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009