- KSOW 2014-2020
- PROW 2014-2020
- ------------------------
- KSOW 2007-2013
- PROW 2007-2013
- Leader
- ------------------------
- MIAS - Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2020
- Rozwój regionalny i lokalny
- Kultura i Turystyka
- Mazowiecki Szlak Tradycji
- Sieć Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze
- Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Konkursy
- ------------------------
- Rolnictwo -- Mazowsze. serce Polski (od 2018 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Z serca Polski (2017 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Kronika Mazowiecka (2011 - 2016)
- WIEŚci z Mazowsza (2012-2016)
- ------------------------
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
Edukacyjna rola turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym – konferencja online
Każde miejsce na ziemi ma swoje smaki i zapachy. Kulinaria potrafią przyciągać i motywować do podróży niczym najwspanialsza przyroda, architektura czy zabytki. Turystyka kulinarna rośnie i ma się coraz lepiej. Jej rola w rozwoju regionalnym będzie przedmiotem konferencji organizowanej przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 22-23 października 2020 r. i będzie przeprowadzone w formule online (rozpoczęcie konferencji o godzinie 9:00, szczegółowy program zostanie podany w późniejszym terminie).
Jak wykorzystać kulinaria dla dobra regionu?
Celem konferencji jest prezentacja prac i wymiana poglądów nt. kierunków i perspektyw wykorzystania kulinariów w rozwoju turystycznym regionów. Jej uczestnicy podzielą się doświadczeniami i przedstawią wyniki badań dotyczących dziedzictwa kulinarnego oraz kreowania na tej bazie produktu turystycznego. Aby podkreślić wielokulturowość Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, konferencja będzie dotyczyła nie tylko żywności tradycyjnej Polski, ale także innych kultur.
Wydarzenie jest skierowane do następujących grup odbiorców:
- przedstawiciele nauki, badacze, dydaktycy, studenci;
- przedstawiciele sektora turystycznego i samorządów lokalnych;
- przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, stowarzyszeń, biur podróży, organizatorzy i animatorzy wydarzeń turystycznych;
- producenci i dystrybutorzy żywności tradycyjnej;
- gestorzy bazy hotelarskiej, agroturystycznej i gastronomicznej;
- osoby zainteresowane rozwojem lokalnym, tworzeniem i wykorzystywaniem lokalnych marek turystycznych i kształtowaniem kanonu kuchni polskiej.
Planowany jest udział przedstawicieli międzynarodowego środowiska naukowego z ośrodków zainteresowanych i podejmujących badania związane z problematyką przedmiotu konferencji.
Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym i będzie piątym w ostatnich latach spotkaniem nt. turystyki i kulinariów.
Poprzednie konferencje podejmowały następujące tematy:
- 2019 r. – Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń.
- 2018 r. – Kulinaria w kształtowaniu produktu turystycznego. Teoria i praktyka.
- 2017 r. – Kulinaria – wizytówka regionów turystycznych.
- 2016 r. – Miejsce żywności tradycyjnej w kulturze, turystyce i dietetyce.
W tym roku organizatorzy konferencji chcą położyć nacisk na edukacyjny charakter turystyki kulinarnej, która łączy pokolenia, uczy historii i przybliża tradycje oraz stwarza możliwości rozwoju regionalnego i edukuje lokalne społeczności w zakresie przedsiębiorczości.
Turystyka kulinarna – aktywność, która łączy
Turystyka kulinarna jest i powinna być atrakcją dla turystów z najdalszych zakątków kraju i świata odwiedzających określoną destynację i poznających zwyczaje ludności żyjącej w danym regionie. Zainteresowanie turystów jest korzystne dla lokalnych społeczności i rozwoju regionu – staje się narzędziem promocji i czynnikiem podtrzymującym tradycyjne praktyki.
Dla rozwoju turystyki kulinarnej niezbędna jest jednak lokalna atrakcyjność i inicjatywy podtrzymujące tradycje oraz przekonanie, że bez odpowiedniej edukacji i przygotowania strategii działań rozwój tej formy może być utrudniony.
Na pewno nie bez znaczenia jest nastawienie współczesnego turysty i ludzi zamieszkujących potencjalnie atrakcyjne destynacje turystyczne. Przedmiotem zainteresowań badawczych stają się jednak już nie tylko te dwie grupy zaangażowane w rozwój turystyki kulinarnej, ale wyróżnione poszczególne grupy pokoleniowe, dla których zainteresowania i priorytety są odmienne. Staje się więc zasadne z punktu widzenia nauki i praktyki sprecyzowanie, kim są współcześni turyści kulinarni, do jakiego pokolenia należą, czy każde pokolenie ma swoje odmienne potrzeby i sposób percepcji kulinarnego produktu turystycznego?
Współpraca środowisk w rozwoju turystyki kulinarnej
Kolejne pokolenia, które na skutek procesów unifikacji i globalizacji zwyczajów żywieniowych zatracają świadomość wartości tradycyjnych regionalnych kulinariów, potrzebują edukacji. Przygotowanie oferty dla nowych pokoleń, wymaga bowiem wiedzy i wysiłku.
Tematyka edukacyjnej roli turystyki kulinarnej w rozwoju regionalnym wydaje się bardzo aktualna i podjęcie jej, jako wiodącego tematu licznych analiz a w rezultacie również konferencji, może przynieść odpowiedzi, które można wykorzystać w projektowaniu rozmaitych form realizacji turystyki kulinarnej.
Badania naukowe oraz działania branżowe przyczyniają się do identyfikacji atrybutów oraz barier, które mają wpływ na renesans kuchni polskiej.
Dzięki współpracy środowisk, wnioskom z badań i analiz, możliwe będzie stworzenie rekomendacji dla rozwoju turystyki kulinarnej, jako formy promocji Polski na arenie międzynarodowej, ale także rozwoju regionalnego naszego kraju.
Serdecznie zapraszamy
22-23 października 2020 r. o godz. 9:00,
KONTAKT:
dr inż. Piotr Dominik
Źródło: www.vistula.edu.pl