Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Samorząd Województwa Mazowieckiego

Biuro Regionalne KSOW Województwa Mazowieckiego (wersja archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Turystyczne last minute

29.06.2015

Przed nami sezon urlopowy. Myśl o upragnionych wakacjach, odpoczynku, relaksie i atrakcjach, jakie na nas czekają, często sprawia, że dość chaotycznie organizujemy wyjazd. Umowę, którą wręcza nam agent, czytamy pobieżnie. W końcu wszystko już ustaliliśmy. Takie postępowanie jest ryzykowne. Wymarzony wyjazd może zamienić się w koszmar. Oto kilka ważnych kwestii, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przed wakacyjną podróżą.

Biuro podróży

1. Jeżeli wyjeżdżamy z biurem podróży należy sprawdzić czy firma jest wpisana do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Jest on dostępny na – www.turystyka.gov.pl . Aby uzyskać wpis, firma musi mieć zabezpieczenie finansowe, które jest jednym z głównych warunków prowadzenia działalności touroperatora. Może być ono w formie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów bądź dokonywania wpłat na rachunek powierniczy (tylko w przypadku imprez krajowych). Od sumy zabezpieczenia są uzależnione wysokości i terminy pobierania przedpłat od klientów, które winny być określone w umowie o imprezę turystyczną i muszą być zgodne z zapisami posiadanego zabezpieczenia finansowego. Nie należy wpłacać wyższych kwot w innych terminach niż określone w umowie i zabezpieczeniu finansowym, ponieważ nie będziemy mogli liczyć na ich zwrot w przypadku plajty touroperatora.

2. Wpłacając należność za imprezę turystyczną lub zaliczkę przekraczającą 10 proc. ceny, klient powinien dostać pisemne potwierdzenie posiadania zabezpieczenia finansowego. W przypadku niewypłacalności organizatora turystyki, z tego właśnie zabezpieczenia pokrywane są koszty powrotu turystów do kraju, a także zwracane pieniądze w przypadku odwołania wyjazdu lub jego skrócenia.

3. Warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego, które chroni umowy zawarte w okresie jego obowiązywania. W ciągu roku od ostatniego dnia obowiązywania zabezpieczenia klienci mogą dochodzić roszczeń z tytułu zawartych umów. Beneficjentem zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa, który zgodnie z ustawą o usługach turystycznych wydaje dyspozycje wypłaty ze środków zabezpieczenia finansowego na pokrycie kosztów powrotu klientów do kraju oraz w imieniu klientów występuje do ubezpieczyciela w sprawach wypłaty środków z zabezpieczenia.

4. W przypadku ogłoszenia niewypłacalności touroperatora marszałek województwa w porozumieniu z polskimi placówkami dyplomatycznymi i ubezpieczycielem, organizuje powrót turystów do kraju (przedsiębiorca najczęściej nie ma środków na opłacenie biletów powrotnych) oraz informuje o procedurze składania roszczeń przez poszkodowanych klientów.

UWAGA! Marszałek województwa dysponuje środkami wyłącznie do wysokości sumy gwarancji lub ubezpieczenia.

5. Jeżeli zdecydujemy się na wyjazd za pośrednictwem biura agencyjnego, należy upewnić się, czy ma ono ważną umowę agencyjną z organizatorem wyjazdu. Najlepiej sprawdzić to, dzwoniąc do organizatora imprezy.

Umowa

1. Zawsze musi zawierać nazwę i siedzibę organizatora, numery: NIP oraz wpisu do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych.

2. Powinna też określać m.in. miejsce pobytu, termin wyjazdu, rodzaj transportu, godziny wyjazdu i planowanego powrotu, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego, liczbę i rodzaj posiłków, cenę imprezy, sposób zapłaty i zakres ubezpieczenia.

3. Przed zawarciem umowy biuro ma obowiązek podać klientowi ogólne informacje o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do udziału w imprezie turystycznej.

4. Obowiązkiem firm turystycznych jest także podanie klientom – przed rozpoczęciem imprezy – nazwiska lub nazwy, adresu, numeru telefonu lokalnego przedstawiciela firmy, do którego mogą zwrócić się w razie trudności.

5. Przy wszystkich wyjazdach zagranicznych organizator ma obowiązek zawrzeć na rzecz wyjeżdżających umowę ubezpieczenia NNW i kosztów leczenia. Należy zapoznać się z jej warunkami, które wskazują m.in. sposób zachowania się w momencie zaistnienia zdarzenia.

6. Biura w cenie imprezy oferują dodatkowo ubezpieczenie bagażu. Wskazane jest zapoznanie się z zasadami zgłaszania uszkodzenia lub zaginięcia bagażu w trakcie przewozów lotniczych.

7. Przy zawieraniu umowy istnieje możliwość ubezpieczenia się od kosztów rezygnacji z imprezy. Warto zapoznać się z tymi warunkami, ponieważ zwrotu kosztów można domagać się tylko w ściśle określonych przypadkach.

8. Najczęściej biura podróży stosują wzorzec umowy, który stanowi druk „Umowa – zgłoszenie udziału w imprezie” oraz „Ogólne warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych”, które zawierają szereg postanowień istotnych dla klientów, m.in. zasady podwyższenia ceny, sposób składania reklamacji, możliwości odwołania imprezy, dokonywania zmian w umowie, naliczania kosztów rezygnacji, świadczeń zastępczych itp. Warto zapoznać się z tymi dokumentami. Swoim podpisem potwierdzamy ich znajomość!

9. Trzeba bardzo dokładnie przeczytać umowę, szczególną uwagę zwracając na to, co zostało napisane małą czcionką. Należy również sprawdzić, czy wszystkie elementy, o których rozmawialiśmy z przedstawicielem firmy, znalazły się w niej.

10. Cena ustalona w umowie o świadczenie usług turystycznych nie może zostać podwyższona – wyjątek – umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość, a przedsiębiorca udowodni wzrost: kosztów transportu, opłat urzędowych, podatków, kursów walut lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe bądź przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Na 20 dni przed wyjazdem cena ustalona w umowie jest ostateczna, a to znaczy, że nie może wzrosnąć z żadnego powodu (nawet tych wyżej wymienionych).

11. Jeśli przedsiębiorca turystyczny przed rozpoczęciem imprezy jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy (np. hotel, cenę, termin imprezy), powinien niezwłocznie o tym powiadomić. Wówczas klient może zgodzić się na zmianę umowy lub od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wpłaconych już pieniędzy.

Reklamacje, zastrzeżenia

1. Jeżeli uważamy, że zaoferowane nam świadczenia odbiegają od warunków określonych w umowie, możemy już w trakcie imprezy reklamować takie uchybienia u wykonawcy usługi i u organizatora wyjazdu. Jeśli nie zostaną wyeliminowane, po powrocie należy złożyć reklamację bezpośrednio u organizatora, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od zakończenia imprezy.

2. Reklamacja musi zawierać opis nieprawidłowości oraz określenie żądania, w przeciwnym razie będzie traktowana jako zawiadomienie. Biuro ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia (jeśli zdarzyło się to w trakcie imprezy, termin liczony jest od dnia jej zakończenia). Jeżeli nie dojdzie do porozumienia między klientem a biurem odnośnie sposobu rozpatrzenia reklamacji, dochodzenie roszczeń możliwe jest na drodze sądowej (umowy o udział w imprezach turystycznych mają charakter cywilno-prawny).

Pamiętajmy też o…

1. Dokładnym doprecyzowywaniu jakiego rodzaju dokumenty (paszport i jego ważność, wizy) będą obowiązywały podczas planowanej podróży, do kiedy trzeba je dostarczyć do biura; szczególnie dotyczy to obcokrajowców, którzy na terytorium RP zawierają umowy na wyjazd.

2. Zapisaniu sobie numerów telefonów do polskich placówek dyplomatycznych położonych najbliżej miejsca pobytu. Wykaz placówek dostępny jest na www.msz.gov.pl .

3. Śledzeniu na bieżąco komunikatów MSZ przeznaczonych dla podróżujących, które wskazują na ewentualne zagrożenia występujące na obszarze naszego pobytu.

4. Zapoznaniu się z zagrożeniami epidemiologicznymi występującymi w rejonie planowanego pobytu, które publikuje Główny Inspektorat Sanitarny w „Informacjach dla podróżujących” na www.gis.gov.pl .

5. Zapoznaniu się z zasadami udziału w wycieczkach fakultatywnych. Najczęściej ich organizatorem nie jest wybrane przez nas biuro. Jeżeli oferują je podmioty niezwiązane umową z biurem, a ich sprzedaż nie następuje za pośrednictwem przedstawiciela organizatora wyjazdu, nie wchodzą one w zakres umowy i biuro nie odpowiada za ich prawidłową realizację.

Pliki do pobrania

Turystyczne last minute

autor: Ewa Puciata, Departament Kultury Promocji i Turystyki UMWM


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009