- KSOW 2014-2020
- PROW 2014-2020
- ------------------------
- KSOW 2007-2013
- PROW 2007-2013
- Leader
- ------------------------
- MIAS - Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2020
- Rozwój regionalny i lokalny
- Kultura i Turystyka
- Mazowiecki Szlak Tradycji
- Sieć Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze
- Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Konkursy
- ------------------------
- Rolnictwo -- Mazowsze. serce Polski (od 2018 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Z serca Polski (2017 r.)
- eKSpresOWy przegląd wydarzeń -- Kronika Mazowiecka (2011 - 2016)
- WIEŚci z Mazowsza (2012-2016)
- ------------------------
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
Majowe Targi w Sochaczewie
XXI Mazowieckie Targi Rolne i Przedsiębiorczości pod patronatem Wojewody Mazowieckiego i Marszałka Województwa Mazowieckiego odbyły się 11 maja w Sochaczewie. Obok lokalnych przedsiębiorców prezentowały się tu firmy z różnych regionów kraju.
Oficjalnego otwarcia Targów dokonali wspólnie: Jacek Kozłowski – wojewoda mazowiecki, Mirosław Adam Orliński – radny województwa mazowieckiego, Andrzej Kamasa - dyrektor MODR i Tadeusz Koryś - starosta sochaczewski.
Targi to impreza o charakterze handlowo-wystawienniczym i edukacyjnym. To możliwość bezpośredniego spotkania rolników, ogrodników, działkowców i lokalnych przedsiębiorców z przedstawicielami firm i instytucji działającymi na rzecz rolnictwa. Cenione są porady i informacje, które ułatwiają podejmowanie decyzji związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i organizacją życia na wsi. Stąd punkty konsultacyjne Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego Oddział Bielice, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Mazowieckiej Izby Rolniczej, KRUS i firm ubezpieczeniowych. Ponieważ od 15 maja do 21 czerwca można składać wnioski o przyznanie premii w ramach działania ”Ułatwienie startu młodym rolnikom” wiele pytań dotyczyło warunków jakie należy spełnić. Doradcy MODR przygotowali ulotkę informacyjną i udzielali szczegółowych wyjaśnień wszystkim zainteresowanym.
Liczni wystawcy oferowali sprzęt rolniczy i ogrodniczy, nawozy, pasze, materiały budowlane, elementy architektury ogrodowej. Swoje dzieła wystawiali również rodzimi twórcy. Można było podziwiać artystycznie zdobione przedmioty użytkowe, wyroby ze słomy i wikliny. Z racji pory roku dominowały rośliny ozdobne, bo wiosna to czas na upiększanie tarasów, balkonów i ogrodów. Każdy kto chciał upiększyć swój ogród, taras, czy balkon, miał w czym wybierać, bowiem oferowano szeroki asortyment krzewów, drzewek, sadzonek bylin i roślin jednorocznych.
Wśród wystawców byli również przedstawiciele branży budowlanej i transportowej, nawozowej i spożywczej. Prezentowano wędliny tradycyjne, miody, soki owocowe rodzimych producentów, pieczywo kurpiowskie a nawet produkty z Litwy.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się szkolenie, a także konsultacje i porady nt. „Produkty lokalne i tradycyjne – identyfikacja i wprowadzenie na Listę Produktu Tradycyjnego” połączone z prezentacją wyrobów lokalnych. Szkolenie poprowadził, konsultacji i porad udzielał Krzysztof Zaniewski, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie. Miłym akcentem było wręczenia listu gratulacyjnego i upominków Andrzejowi Sikorze – mieszkańcowi powiatu sochaczewskiego z okazji wyróżnienia w Konkursie o Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego za produkt tradycyjny „szynka adamowska”. Dyrektor MODR Andrzej Kamasa wręczył list i podziękował za dotychczasową współpracę z naszym Ośrodkiem.
Imprezie towarzyszyły konkursy i występy zespołów artystycznych. Tradycyjnie zagrała Sochaczewska Orkiestra Dęta. Niepowtarzalną zabawę gwarantował zespół muzyczny Randez Vous prezentujący muzykę rozrywkową z różnych dekad oraz zespół rokowy Blue Wall.
Wybrany został również Hit Targów. Tym razem Firma POLSAD z Kutno, która prezentowała ciągniki i maszyny rolnicze, uhonorowana została ty zaszczytnym tytułem i pucharem starosty sochaczewskiego.
XXI Sochaczewskie Targi to już historia. Uczestnicy oceniają efekty, producenci cieszą się z promocji swoich produktów, sprzedający dokonują bilansu, a korzystający z porad i konsultacji analizują wiedzę dot. produktów lokalnych i tradycyjnych, możliwości aktualnego finansowania działań w rolnictwie oraz perspektywy wsparcia obszarów wiejskich w okresie 2014 -2020.
Tekst: Bożena Kalkowska, Urszula Milczarek
Zdjęcia: B. Kalkowska