Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Samorząd Województwa Mazowieckiego

Biuro Regionalne KSOW Województwa Mazowieckiego (wersja archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Szlaki kulinarne uatrakcyjnią Mazowsze

09.04.2014

Powiedzenie „przez żołądek do serca” jest zawsze aktualne. A przez żołądek szczególnie łatwo jest dotrzeć do serca turysty. Bywa, że nie tylko smakosze pamiętają z podróży szczególne doznania podniebienia, a bardzo często wizerunek kraju/regionu/miasta kształtowany jest właśnie przez pryzmat kulinariów.

Z inicjatywy Katedry Gospodarki Turystycznej, Hotelarstwa i Gastronomii ALMAMER Szkoły Wyższej oraz Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w dniu 7 kwietnia 2014 r. odbyła się konferencja naukowa „Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu – Mazowsze”.

Jak podkreślił współinicjator przedsięwzięcia konferencji, dr Piotr Dominik, kierownik wspomnianej katedry, konferencja była podsumowaniem działań i badań, podejmowanych przez Departament i Uczelnię w 2013 roku. Celem organizatorów było przekazanie wiedzy o potencjale promocyjnym produktów tradycyjnych i regionalnych występujących na terenie województwa mazowieckiego, w tym możliwości wykorzystania idei szlaków kulinarnych w promocji regionu i tworzeniu nowych miejsc pracy lub źródeł dodatkowego dochodu.

Otwarcia konferencji dokonali: dr Grzegorz Sołtysiak – dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji ALMAMER oraz mgr Kazimierz Porębski – zastępca dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, który zwrócił uwagę na niepowtarzalność walorów turystycznych regionu, w tym walorów kulinarnych. To właśnie wyjątkowość może w wielu przypadkach decydować o przewadze konkurencyjnej regionu.

Dr Piotr Dominik (ALMAMER Szkoła Wyższa) w wypowiedzi „Szlak kulinarny jako produkt turystyczny” zwrócił uwagę na zasady jego tworzenia i promowania; niezbędne na etapach: planowania, wdrażania, promowania i monitorowania szlaków. Szczególnie ważne jest włączanie do tej idei jak najszerszej grupy partnerów w tym: organizacje turystyczne i agroturystyczne, producentów żywności ekologicznej i lokalnej (i ich organizacje), przetwórców, hotelarzy, kwaterodawców, organizatorów wypoczynku na wsi, biura podróży, gestorów obiektów kultury i organizatorów imprez, wydawców literatury turystycznej itd.

Potencjał Kulturowy Mazowsza w świetle perspektywy tworzenia szlaków przedstawił prof. dr Franciszek Midura (ALMAMER Szkoła Wyższa). Bogactwo walorów antropogenicznych i przyrodniczych regionu uniemożliwiło jednak ich pełną prezentację w czasie przewidzianym przez organizatorów. Zamki, pałace, dwory, zabytkowe wsie, zabytki postindustrialne, folklor, parki narodowe i krajobrazowe – to tylko niektóre grupy atrakcji, których istotnym składnikiem może być turystyczny produkt kulinarny.

         Dr Jan Paweł Piotrowski (ALMAMER Szkoła Wyższa) w wystąpieniu „Szlaki kulinarne w województwie mazowieckim – innowacyjną formą promocji oferty gastronomicznej dla turystów” zwrócił uwagę na pogłębiającą się dywersyfikację preferencji potencjalnych turystów, odnoszącą się także do zróżnicowanych oczekiwań od usług gastronomicznych. Dziś kontakt z gastronomią nie wynika jedynie z konieczności zaspokojenia biologicznej potrzeby głodu. Gastronomia staje się atrakcją, wyróżnikiem, ambasadorem regionu. Przynależność lokali gastronomicznych do określonych szlaków winna być swoistą nobilitacją. Szlaki powinny być sprawnie i konsekwentnie zarządzane i traktowane jako ważne, ale nie jedyne narzędzie promocji.

Mgr Anna Gawlicka (Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego) przedstawiła ideę Sieci Dziedzictwa Kulinarnego na Mazowszu http://mazowieckie.ksow.pl/dziedzictwo-kulinarne.html.  Do sieci tej należą w województwie 52 podmioty, w tym: gospodarstwa rolne, zakłady przetwórstwa spożywczego, sklepy i restauracje. Inicjatywa ta wynika z członkostwa regionu w Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, http://www.culinary-heritage.com/index.asp?sprakid=4#.Uyb9W84U9kg. To zrzeszenie producentów, przetwórców i restauratorów z poszczególnych regionów Europy, mające za cel zachowanie i rozwój regionalnych tradycji kulinarnych charakterystycznych dla danych regionów.

Etnograf, mgr Maria Koc, dyrektor Sokołowskiego Ośrodka Kultury w Sokołowie Podlaskim przedstawiła założenia już wdrażanego sieciowego produktu turystycznego „Wielki Gościniec Litewski” http://sok.sokolowpodl.pl/index.php?akcja=art_projekty&id_nr=176 Ten ważny trakt handlowy łączący Warszawę z Wilnem, prowadzący m.in. przez Sulejówek, Liw, Węgrów, Sokołów Podlaski, Drohiczyn, Ciechanowiec, Bielsk Podlaski, Białystok i Supraśl; zachował cenne walory przyrodnicze i kulturowe. Ukazały się dwa przewodniki i mapa szlaku, przy czym najnowsze wydanie odnosi się przede wszystkim do zróżnicowanej oferty kulinarnej.

Pierwszą zawansowaną inicjatywą szlaku kulinarnego w regionie jest „Mazowiecka Micha Szlachecka” http://szlak-kulinarny.pl/O_nas,1, partnerstwo obiektów gastronomicznych i hotelowych z wschodnich terenów województwa mazowieckiego. Dotychczasowe efekty i plany zainteresowanej grupy podmiotów przedstawiła mgr Małgorzata Zaranek, współorganizator szlaku kulinarnego

Efektem wieloletniej współpracy ALMAMER Szkoły Wyższej z władzami samorządowymi Węgrowa, Liwa i powiatu węgrowskiego były już liczne konferencje i publikacje. Mgr Jadwiga Snopkiewicz, wiceburmistrz Węgrowa, jeden z głównych animatorów tych przedsięwzięć przedstawiła temat „Dziedzictwo kulturowe i kulinarne Węgrowa – Kraina Mistrza Twardowskiego”. W poszukiwaniu wyjątkowych cech zabytkowego miasta i malowniczego powiatu i wykorzystywaniu ich do kreowania produktu turystycznego postanowiono wykorzystać postać mistrza Jan Twardowskiego http://www.krainatwardowskiego.pl/ i jedyne w swoim rodzaju tajemnicze zwierciadło, które znajduje się w kościele farnym w Węgrowie. Zorganizowano konferencję, szkolenia, wydano katalogi. Do postaci Twardowskiego nawiązują kulinaria i wystrój hotelu „Everest”. Produkt jest w trakcie rozwoju, a jego konsultantem jest m.in. prof. dr Franciszek Midura z ALMAMER Szkoły Wyższej.

Z dużym zainteresowaniem wysłuchano wypowiedzi mgr Ireneusza Kaługa (Grupa Ekologiczna „Partnerska Sieć Ekologiczna w Siedlcach) – „Kontekst przyrodniczy powstawania produktu lokalnego i tradycyjnego”, który zwrócił uwagę na niezmiernie ważne zagadnienia zgodności procesów produktów i ich konsumpcji z ideą ochrony przyrody. Konsumentowi tych produktów nie powinna być obojętna wiedza: w jakich warunkach naturalnych one powstawały, w jakim stopniu były przetwarzane. Połączenie promocji produktu z informacją o środowisku, w którym on powstaje, niewątpliwie ułatwi tę promocję.

Ze względu na bogactwo poruszanej tematyki, współinicjator konferencji,  mgr Krzysztof Zaniewski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa  Mazowieckiego miał bardzo trudne zadanie. Konferencja potwierdziła słuszność i ważkość podejmowanej tematyki, niezbędność monitorowania działań, pozyskiwania nowych sojuszników.

Jak wielokrotnie podkreślał organizator, dr Piotr Dominik (ALMAMER Szkoła Wyższa) konferencja i przewidywana monografia pokonferencyjna powinny przyczynić się do ożywienia gospodarczego regionu poprzez wykazanie możliwości tkwiących w tradycjach kulinarnych tej części naszego kraju. Dla młodzieży akademickiej i szkolnej, licznie uczestniczącej w na konferencji będzie stanowić cenne źródło informacji, a także inspiracji, pomocnej w wyborze zawodu.

Na uwagę zasługiwała bardzo dobra frekwencja. Obok przedstawicieli branży turystycznej, kadry i studentów ALMAMER w konferencji uczestniczyła wraz z opiekunami młodzież z: Technikum Hotelarsko-Kelnerskiego z Zespołu Szkół im. M. Konarskiego z Warszawy; Technikum Turystycznego z Zespołu Szkół nr 12 im. Olimpijczyków Polskich w Warszawie, z Zespołu Szkół im. P. Wysockiego z Warszawy oraz z Zespołu Szkół im. L. Skowyry z Przysuchy.

Konferencję sfinansowano ze środków Schematu III Pomocy Technicznej PROW 2007-2013 pozostających w dyspozycji Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Atrakcyjny poczęstunek przygotowali: „Zaścianek Polski” –restauracja i sklep ze zdrową żywnością Bożeny Polak-Stojanowej z Siedlec. Na wystawie swoje oferty przedstawili: hotel „Everest” w Węgrowie oraz Krzysztof Kowalski, producent oleju lnianego i rzepakowego z Nasielska.

dr Jan Paweł Piotrowski

ALMAMER Szkoła Wyższa

 

 


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009