Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Samorząd Województwa Mazowieckiego

Biuro Regionalne KSOW Województwa Mazowieckiego (wersja archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Nowe projekty realizowane przez stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Razem dla Radomki”

07.08.2017

Stowarzyszenie „Razem dla Radomki” oprócz realizacji działań założonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, aktywnie sięga po środki zewnętrzne, mając szczególnie na uwadze promocję i rozwój obszaru działania stowarzyszenia.

Lokalna Grupa Działania przystąpiła do udziału w konkursach  przeprowadzanych w pierwszym kwartale 2017 roku o wybór Wnioskodawców na realizację zadania publicznego. W ramach konkursów na zadanie publiczne Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego dla Zadań 12 i 13 ogłaszanych przez Zarząd Województwa Mazowieckiego stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie dla dwóch złożonych ofert. Od początku miesiąca lipca rozpoczynamy ich realizację.

Promowanie idei sieci Dziedzictwa Kulinarnego na obszarze Południowego Mazowsza.

Projekt ten zakłada propagowanie idei Sieci Dziedzictwa Kulinarnego. Jest to oferowanie mieszkańcom i turystom wybornej w smaku, wyjątkowej regionalnej żywności. Wpisuje się  świetnie w działania Stowarzyszenia Razem dla Radomki, którego jednym z zadań jest promocja regionalnej żywności opartej na lokalnych zasobach surowców.

Sztuka kulinarna jest cząstką kultury każdego narodu. W naszej domowej kuchni przygotowujemy tradycyjne potrawy sporządzane z receptur, które przetrwały od pokoleń. Podtrzymywanie tych tradycji w oparciu o produkty tradycyjne i lokalne daje olbrzymie możliwości i stwarza szanse dla rozwoju regionu i jego mieszkańców. Dlatego właśnie Stowarzyszenie Razem dla Radomki wraz z partnerem samorządowym projektu: Gminą Zakrzew oraz Związkiem Gmin Radomka zamierza podjąć  wszechstronne, ale i kompleksowe inicjatywy, które pozwolą na promocję lokalnej i regionalnej żywności, a przez to wpłynąć na wzmocnienie jej marki i rozpoznawalności. Naszym celem budowanie szlaków kulinarnych Południowego Mazowsza ze szczególnym uwzględnieniem Doliny Radomki poprzez promowanie lokalnych i tradycyjnych produktów i ich producentów i wytwórców, dlatego w ramach projektu planujemy przeprowadzenie konkursu kulinarnego na najlepszą potrawę przygotowaną na bazie produktu lokalnego.

Efektem tych działań będzie złożenie wniosków do uczestnictwa w Sieci przez  producentów lokalnych produktów kulinarnych.

Projekt skierowany jest do mieszkańców obszaru wiejskiego Południowego Mazowsza zamieszkujących na terenie powiatów radomskiego, przysuskiego i zwoleńskiego:

- lokalnych liderów, rolników, mieszkańców obszaru, stowarzyszeń, Kół Gospodyń Wiejskich, grup nieformalnych– chcących wpływać na budowę marki obszaru LGD i swoich organizacji, poprzez promowanie dziedzictwa lokalnego związanego z  produktami lokalnymi i produktem tradycyjnym Doliny Radomki Papryką Przytycką, 

- restauratorów, producentów prowadzący firmy, gospodarstw rolnych, właścicieli obiektów gastronomicznych – zajmujących się wytwarzaniem produktów wysokiej jakości, chcących rozwijać swoją działalność w ramach budowanej marki produktów lokalnych i tradycyjnych,

- samorządów, pracowników samorządów, przedstawicieli instytucji partnerskich, którzy w ramach projektu podejmą współpracę mającą na celu wspólne kreowanie produktów lokalnych i tradycyjnych naszego regionu,

W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania:

  • konkurs związany z produktami tradycyjnymi i lokalnymi

Konkurs będzie miał otwarty charakter, przedmiotem konkursu będzie promocja dań/produktów tradycyjnych,  i lokalnych, charakteryzujących się wysoką jakością i skierowany będzie do wszystkich zainteresowanych podmiotów (osób prywatnych, gospodarstw agroturystycznych, lokali gastronomicznych, przedsiębiorców, stowarzyszeń, grup nieformalnych (kół gospodyń wiejskich), czy też szkół i klas o profilu gastronomicznym z obszaru Południowego Mazowsza.

  • seminarium dotyczące sprzedaży i marketingu produktów tradycyjnych i lokalnych wytwarzanych na terenie Mazowsza.

Celem seminarium będzie szerzenie wiedzy dotyczącej produktów lokalnych i tradycyjnych. Przeprowadzony zostanie wykład nt. Sprzedaż bezpośrednia, marginalna, lokalna i ograniczona.  Zaprezentowana zostanie wiedza dotyczącą możliwości jakie daje nam produkcja zdrowej żywności oraz jej wpis na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsza.

  • tworzenie systemów informacji na temat członków zrzeszonych w Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Mazowsze.

Dopełnieniem całości projektu będzie innowacyjne działanie jakim jest umieszczenie informacji na temat członków zrzeszonych w Sieci Dziedzictwa Kulinarnego na mobilnej aplikacji. Aplikacja ta umożliwia wirtualne podróżowanie po terenie obszaru Południowego Mazowsza. Wyposażona została w trasy turystyczne, piesze i rowerowe, oraz katalog najciekawszych miejsc. Zamierzeniem naszym jest wzbogacenie tejże aplikacji o kolejne miejsca, które warte są odwiedzenia, a związane są z turystyką kulinarną.

Budowa silnej marki produktów tradycyjnych i dziedzictwa kulinarnego Doliny Radomki.

Dziedzictwo kulinarne i tradycje kulinarne stanowią bardzo istotną cześć naszej tożsamości kulturowej, w którym niezbędnym aspektem jest pielęgnowanie dziedzictwa kulinarnego obszaru w oparciu o produkty tradycyjne, które dziś stają się kluczem do rozwoju naszego regionu i mieszkańców. Dlatego w naszym projekcie chcemy podjąć działania mające na celu  budowę silnej produktów tradycyjnych i rozwoju dziedzictwa kulinarnego Doliny Radomki.  

Chcemy podjąć wielotorowe, ale kompleksowe inicjatywy, które pozwolą nam na kreowanie mocnej marki produktów tradycyjnych z terenu Południowego Mazowsza, zbudować spójną sieć  i Szlak Kulinarny Południowego Mazowsza – Doliny Radomki, wpłynąć na ich promocję i rozpoznawalność. Naszym celem jest też wykreowanie i urynkowienie wybranych produktów lokalnych i tradycyjnych, dlatego w ramach projektu przeznaczymy również podjęcie działań szkoleniowych skierowanych do przedsiębiorców i rolników, którzy będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu nie tylko wytwarzania, realizacji działań marketingowych, ale przede wszystkim przedstawimy im zakres możliwości jakie stwarza dziś produkcja zdrowej żywności i jej wpis na Listę Produktów Tradycyjnych Prowadzonych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na Sieć Dziedzictwa Kulinarnego.

Projekt skierowany jest do mieszkańców – producentów, organizacji związanych z promocją dziedzictwa kulinarnego obszaru wiejskiego południowego Mazowsza, zamieszkujących na terenie powiatów radomskiego, przysuskiego, zwoleńskiego.

- producentów żywności, restauratorów, właścicieli obiektów gastronomicznych - którzy będą promowani a także edukowani w działaniach związanych z rozwojem proponowanych przez nich usług,

- rolników i mieszkańców obszarów wiejskich, przetwórców, osób prowadzących gospodarstwa agroturystyczne, restauratorów, właścicieli punktów gastronomicznych - którzy zechcą wziąć udział w warsztatach i szkoleniach z zakresu zdobycia umiejętności w zakresie produkcji, przetwarzania i rozwijania produktów kulinarnych, spożywczych obszarów wiejskich,

- w tym w szczególności producentów produktu tradycyjnego „Papryki Przytyckiej”.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania:

  • Promocja projektu. Wydruk publikacji Przewodnik Kulinarny Produktu Tradycyjnego Papryki Przytyckiej.

W ramach działań zamierzamy realizować szeroką kampanię medialną, upowszechniającą realizację projektu. W ramach zadania wydana zostanie publikacja przewodnik kulinarny Produktu Tradycyjnego Papryki Przytyckiej, który zawierać będzie informacje nt. tego wyjątkowego warzywa, historię uprawy, informację o produkcie tradycyjnym, a także przepisy na najciekawsze dania i potrawy.

  • Organizacja szkoleń z zakresu budowy silnej marki produktów tradycyjnych. E-learning.

Założeniem naszych działań jest zarówno przeszkolenie osób które zechcą zdobyć wiedzę pozwalającą im na rozwijanie działalności związanej z produkcją produktów regionalnych i tradycyjnych, aktywizacja istniejących już producentów i wskazywanie im dróg rozwoju, budowanie silnego potencjału marketingowego producentów. Będą to szkolenia w ramach szkoleń stacjonarnych poświęcone tradycyjnemu przetwórstwu produktów i ich sprzedaży oraz organizacji żywienia w oparciu o kuchnię regionalną i produkt lokalny. w ramach projektu udostępnione nieodpłatnie przez LGD „Razem dla Radomki” będą szkolenia e-learningowe prezentujące następującą tematykę:

- Rola produktów w rozwoju obszarów wiejskich,

- Produkty tradycyjne i lokalne w systemie żywności wysokiej jakości, Marketing i budowa silnej marki produktów tradycyjnych,

- Wykorzystanie dziedzictwa kulinarnego w turystyce wiejskiej i agroturystyce,

- Papryka Przytycka – produktem tradycyjnym.

  • Współorganizacja Ogólnopolskich Targów Papryki w Przytyku.

Ogólnopolskie Targi Papryki w Przytyku to jedna z największych branżowych imprez poświęconych branży rolniczej. Impreza stanowi formę promocji przednich odmian papryki, na które popyt stale wzrasta. Z roku na rok, uczestniczą w nim tysiące mieszkańców gminy Przytyk i okolicznych miejscowości, a także coraz liczniejsze grono gości z poza regionu. W trakcie wydarzenia przygotowane zostaną stoiska wystawiennicze przez LGD „Razem dla Radomki” przy współpracy z organizatorami Targów – Gminą Przytyk. Zostaną na niej udostępnione nieodpłatnie miejsca gdzie będą mogli być promowani nie tylko producenci papryki, ale wytwórcy produktów tradycyjnych, regionalnych. Dodatkowo w trakcie trwania wydarzenia LGD ogłosi rozwiązanie konkursu na najlepsze potrawy z papryki, który ogłoszony zostanie przez nią na stronach internetowych w miesiącu lipcu 2017 r. .

  • Udział w  X Międzynarodowych Targach Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD.

W miesiącu październiku 2017 roku odbędą się X Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD oraz VI Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO - najważniejsze wydarzenie branży eko produktów w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Targi stanowią idealne miejsce do promocji naszych produktów, możliwości nawiązania kontaktów handlowych, pozyskania nowych odbiorców i konsumentów, a przede wszystkim stanowić będą niezbędny element wpływający na budowę silnej marki naszych produktów.  Na stoisko zaprosimy wiodących producentów papryki, pozostałych produktów tradycyjnych i najlepszych producentów ze Szlaku Kulinarnego Doliny Radomki.

Źródło: www.razemdlaradomki.pl


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009